SECOLUL AL XIX-LEA
Începutul secolului al XIX-lea este marcat de lipsa de pământ, de învoielile agricole apăsătoare, de abuzurile proprietarilor, arendașilor și autorităților, de sarcinile fiscale, de bolile și sistemul arenzilor care îngreunau situația țărănimii care, la rându-i, nemulțumită, trimitea autorităților plângeri ori refuzau să-și îndeplinească obligațiile, ori se răzvrăteau, distrugând chiar și recoltele.
La acea vreme satul Smeeni de azi era situat pe malul stâng al Călmățuiului undeva acolo unde acum este Fântâna făcătoare de minuni. Războaiele ruso-austro-turce au avut urmări și asupra locuitorilor din regiune. In 1806, în pădurea de la Albești a avut loc o luptă între ruși și turci. Fortificațiile ridicate aici de cei care s-au luptat se
mai puteau vedea chiar și la sfârșitul secolului al XIX-lea (conform spuselor lui Basil Iorgulescu). Trecerea străinilor pe aici a generat numeroase jafuri și distrugeri. Mai apoi a venit ciuma lui Caragea, epidemie în timpul căreia au murit mulți locuitori. Satul în mare parte a fost ars "ca să se stingă ciuma", iar unii dintre oamenii rămași s-au mutat mai sus, pe malul drept al Călmățuiului, acolo unde se găsește și astăzi, și unde treptat li s-au alăturat și alții (îndeosebi după Legea rurală a lui Cuza).
Satele cunosc și alte transformări. Germenii cunoașterii de carte încep să de-a roade și aici, se construiesc noi lăcașuri de cult, cum este cel de la Sălcioara ridicat la 1802 de călugări, reparat în 1806 de locuitori și mai târziu înlocuit cu un altul.
Familia Cândescu deține totuși în continuare terenuri,la 24 mai 1823 înregistrându-se o întărire de anaforă în pricina cu clucerul "Dumitrache Injugăurs" (Jugăurs - poreclă căpătată datorită forței sale fizice), cu spitalul Gârlași (jalba fusese înregistrată la 15 mai, iar rezolvarea s-a făcut la 16 mai, conform anaforaua din 18 mai). Între proprietarii de moșii apar și alte litigii.
Postelnicul Constantin (Dinu) Sărățeanu mai deținea și moșia Sălcioara, fostă proprietate a lui Moise Cândescu, moștenire de la tatăl său, stolnicul Mihalcea Cândescu (după cum reiese dintr-un act din 10 august 1787). A fost căsătorit cu Maria.
La 10 august 1823, fiii lui Stoica Șerbul se judecă cu Radu popa și cu alții pentru "vânzare prin îmbătare" de pământ la Cacaleți, tranzacția făcându-se probabil atunci când proprietarul fusese beat, acum refuzând să recunoască valabilitatea actului. De la acest popa Radu Filipescu, clucer, căruia oamenii îi spunea și Curcă a fost dat și numele moșiei Curca sau Șopârliga. Acest boier, descendent al Filipeștilor este trecut în Catagrafia de la 1829 cu evidența cășăriilor din județul Buzău cu rangul de hatmanul de la Moisica moșie arendată polcovnicului Mihalache, locuitor al satului. El avea o parte și din moșia Cotuna (Călțuna). La 1842 el era mare logofăt al dreptății și, împreună cu soția sa Elena au ctitorit biserica de pe moșia lor Moisica și au construit case pentru cei care locuiau în bordeie. După moartea lui Mihai (Mihăiță) Filipescu moșia Moisica s-a divizat în trupurile:
Banului, Albeasca, Sălcioara și Ungureiul.
Cazul se pare că generează o întreagă anchetă din partea isprăvniciei care adună mai multe declarații. Una dintre acestea este înregistrată la 20 martie 1824, fiind consemnată drept "mărturie de luare de moșie cu sila" la Cacaleți.
La 18 mai 1823, s-a dispus cercetarea pricinei vistieresei Maria Vernescu cu aga Mihai Filipescu și mânăstirea Banu pentru moșia Sălcioara, iar la 19 martie 1824 vistiereasa reclama încălcarea hotarelor moșiei Albești sau Cacaleți. În toată această treabă intervine și mânăstirea Banului care face hotămicie la 22 aprilie 1824 în partea "despre Radu popa".
La 5 iulie 1827, Ion C. Vernescu a cumpărat de la postelnicui Ralea o parte din moșia Șopârliga Găiseanca, zestre a soției acestuia Ruxandra (fiica lui Radu "Curcă" Filipescu, al treilea logofăt). Restul moșiei a fost cumpărat la 7 august 1830 de la Ruxandra. Trei ani mai târziu, la 28 iulie (1833) el va cere lui Stanciu Cogălniceanu, căpitan de lefegii, să efectueze hotărnicia moșiei Șopârliga, sau Curca-Găiseanca.
La 8 ianuarie 1831 inginerul Alexandru Popovici este solicitat să facă un plan al moșiei de la Albești, acesta fiind plătit opt zile mai târziu pentru serviciul făcut (16 ianuarie 1831 - conform unei~ liste cu sineturile primite de inginer).
Anul 1834 este unul secetos, conform documente Prefecturii care primea semnale din tot județul. Oamenii se confruntă cu o lipsă acută de alimente și de nutrețuri pentru animale. Din porunca Divanului, proprietarii și arendașii sunt obligați să împrumute pe clăcași cu nutrețuri și cereale. Este însă un nou prilej ca să se comită și de această dată noi abuzuri la stabilirea datoriilor clăcașilor. Și anul următor, 1835, este unul secetos, iar sătenii, adânciți și mai mult în sărăcie nu pot face față noilor obligații fiind semnalate și împotriviri. La 3 decembrie este consemnată o învoială a țăranilor cu slugerul
Dimitrie Sărățeanu.
Un alt fenomen este înregistrat tot la început de secol XIX: condițiile grele de trai îi determină pe unii din locuitorii satelor să se strămute. Astfel, la 1836, Vornicia din Lăuntru dă o poruncă ocârmuitorilor județului să cerceteze cauzele pentru care sate întregi au cerut strămutarea, printre localitățile menționate fiind și satul Moisica.
La 2 decembrie 1837 Ion (Iancu) Vernescu s-a învoit cu Episcopul Filotei în privința moșiei Albeasca (Albești). La 10 mai 1839 este menționat ca proprietar al moșiei Șopîrliga și avea rangul de serdar. Acest mare boier este ctitorul bisericii cu hramul "Sf. Dumitru" din localitatea Albești (la acea dată subdiviziune a satului Udați căruia i se mai spunea și Udații Banului sau Udații Mari ori Lucieni), construită din lemn între 1847 - 1853 (și reparată la 1863). Aici a existat și un conac al familiei Vemescu. Postelnicul Ion Vernescu a avut doi copii: pe Niță (Ion) Vernescu (căsătorit cu Ana Sărățeanu) și pe Luxandra (Ruxandra) căsătorită cu grecul Catacal, o figură insolită a Smeenilor la acea dată (la 1846 fiind menționat cu rangul de pitar). După decesul tatălui lor, lui Niță i-a revenit jumătate din moșia părintească Șopîrliga-Smeeni, restul revenind sorei sale care apoi o va vinde lui Gheorghe Sălcianu.
Mai apoi, proprietarul moșiei Albești și al celei numită Smeeni a arendat moșia lui M. Vasile și, ulterior, lui Iancu Garoflid (1866 - 1872). Se mai spune că pe moșia Albești la acea vreme arendașul acesteia a ridicat o cârciumă.
În ceea ce privește stăpânirea și a altor pământuri la 20 noiembrie 1839 se vorbește despre zălogi la hotărnicie de pitarul Costache Moshu, iar la 3 august 1846 se mai amintește de o mărturie de stăpânire a lui Gheorghe Scipion în pricină cu marele logofăt Ioan Câmpineanu privind moșiile (sau părți din acestea) - Bălișoara și Cacaleți.
Și evenimentele de la 1848 au generat destule frământări în rândul sătenilor. La acea vreme tulbure, un anume Iancu Grigoriu din Buzău dar cu rădăcini de sânge la Moisica este acuzat de autorități că a instigat țăranii să nu-și mai achite obligațiile către proprietari. Ulterior, după înăbușirea revoluției, boierul Vernescu, participant la evenimentele de la Buzău este consemnat la propria moșie pe care nu a avut voie să o părăsească multă vreme.
Felul în care unii dintre proprietarii de pământuri încercau să-și administreze moșiile, fără să țină seamă de micile drepturi ale locuitorilor au făcut ca locuitori ai satului Albești să depună mai multe plângeri la autoritățile județului împotriva arendașului Spirache Macovei pe care-l acuzau de "asupriri și maltratări".
Parcă prefigurând ceea ce avea să se întâmple mai târziu, punerea în aplicare a Legii rurale a domnitorului Al. Ioan Cuza din 1864 a declanșat la Smeeni o întreagă mișcare țărănească ce va dura aproape un deceniu și care va culmina cu revolta din 1873. Într-un memoriu trimis autorităților, localnicii nou împroprietăriți din Albești se plângeau că proprietarul Gh. Dinu Vemescu le-a dat locuri "în ptice" (răzlețe) la măsurătoare. La 8 octombrie 1866 tot ei semnalau faptul că erau "rău delimitați cu pământurile" și fiindcă puțurile pentru adăpatul vitelor au rămas în partea proprietarului, sunt opriți de la a-și face altele pe proprietățile lor.